مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20607 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا بعضي از دعاهاي انسان مستجاب نمي شود
قرآن مجيد ميفرمايد: «من دعاي دعا كننده را اجابت ميكنم»وسنت الهي بر اين قرار گرفته كه برخي از امور را از طريق دعا و درخواست بهانسان عنايت كند. اما اين بدان معنا نيست كه هر مشكل و هر چه را از خداخواست و در هر شرايطي درخواست كند، تماما مطابق خواست او اجابتشود؛ زيرا اجابت نيز امري قانونمند است و شرايط و موانعي دارد كه بارعايت آنها دعا به اجابت ميرسد؛ از جمله اين كه :
1 ـ با اخلاص و انقطاع كامل بر خدا از او درخواست كند.
2 ـ يقين به اجابت داشته باشيد (پيامبر اكرم(ص) فرمودند: خدا رابخوانيد و يقين به اجابت داشته باشيد.
3 ـ اصرار در دعا.
4 ـ روزي پاك و حلال پيامبر اكرم (ص) فرمودند: كسي كه دوست دارددعايش مستجاب شود بايد غذا و كسب خود را از حرامپاك كند.
5 ـ عمل به پيمانهاي الهي، ايمان و عمل صالح و درست كاري يكي ازشرايط استجابت دعاست؛ زيرا آن كس كه به عهد خويش در برابر پروردگارشوفا نكند نبايد انتظار داشته باشد كه مشمول وعده اجابت شود.
6 ـ خير خواهي ديگران و خالي بودن دل از كينه، حسد و سوء، نيتنسبت به ديگران.
7 ـ معقول بودن خواستهها.
8 ـ ناديده نگرفتن عوامل طبيعي و فراهم كردن مقدمات.
9 ـ گاهي مصلحت انسان در عدم استجابت است و ممكن است انسانچيزي را از خدا درخواست كند كه به ضررش تمام شود:«عسي ان تحبوا شيئاو هو شر لكم».
10 ـ و گاهي خداوند اجابت مطلوب انسان را به عللي كه صلاح ميداندبه تاخير مياندازد.
11 ـ گاهي پاسخ نيافتن ما اجابت از جانب خدا است؛ يعني خداوند باطول دادن اجابت ما را بيشتر به حالت انابه و تضرع به درگاهش نگه ميدارد واين لطف بزرگي است كه بدينوسيله ارتباط با معبود حفظ ميگردد و در پيآن الطاف بيشمار ديگري نصيبش ميشود.
12 ـ توسل نيز مانند دعا مشروط به شرايطي است كه اگر شرايط موجودباشد توسل اثر دارد و ممكن است موانعي در كار باشدكه موجب عدماستجابت، توسل ميگردد ولي به هر حال انسان نبايد از دعا و توسل مايوسشود؛ زيرا يكي از شرايط استجابتاصرار و پافشاري در درخواستهاست.امام صادق (ع) فرمودند: هيچ دري نيست كه پي در پي كوبيده شود مگر اينكهبر انسان گشوده خواهد شد. و چه بسا اجابت نشدن خواستهها موجببيداري و تنبه انسان ميگردد و انسان با خود ميگويد: اگر تقصيري هست ازجانب من است و سعي ميكند خود را اصلاح كند و هيچ گاه انسان نبايد ازدرگاه خدا و اولياي الهي مايوس گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.